lørdag 7. mai 2011

Low-carb


Jeg har ikke gått på vekten etter fødselen. Jeg er nok ikke tilbake i match-vekten, men jeg føler ikke at jeg er så langt unna utgangspunktet. Til syvende og sist er det ikke bare riktig kost, men også trening som må til for å stramme opp det som har blitt enda slappere etter et svangerskap...

Som nevnt tidligere er jeg ikke noen fan av strenge dietter. Jeg syntes man skal fokusere på å få i seg næringsrik mat og heller moderere seg fremfor å være så opptatt av hva man ikke skal spise. Dersom man kutter ut livretten har man også lett for å kutte ned på livskvaliteten.

Når det er sagt er det èn ting jeg tror på dersom man skal gå ned i vekt, og det er low-carb. Jeg har det fortrinnet at jeg i utgangspunktet ikke er så veldig fan av gjærbakst og spiser mye heller knekkebrød enn brød. Så lenge tilbehøret er bra har jeg heller ikke noe problem med å kutte ut poteten, og på pastafronten smaker fullkornspasta mye bedre enn vanlig pasta, så her får jeg mye gratis.




Vi har alltid grøt midt på dagen på lørdager. Det er middagen til Lyder, så mannen og jeg pleier å ha en sen middag bare vi to. Det er litt deilig å gjøre det slik den ene dagen i uken -hvertfall så lenge han er så liten som han er.

Jeg ble inspirert av Jan Øyvind i God Morgen Norge denne uken, og laget en deilig low-carb middag. Vel, mannen fikk potetene sine, men jeg droppet dem til meg. Vi hadde stekt laksefilet og som kompensasjon for potetene laget jeg en deilig purre- og blomkålpurè med en dæsj rømme, litt melk og salt & pepper. Det var knallgodt og kan absolutt anbefales for de av dere som syntes måltidet blir litt mangelfullt uten poteter! Sukkererter er alltid deilig og friskt til et middagsmåltid!

Tips: I tillegg til sitronpepper, ha noen skiver sitron i pannen når du steker fisken så blir den fin og syrlig!
Dryss litt dill på også, så blir det komplett!

Nå skal jeg finne frem hekletøyet!

God lørdagskveld!

4 kommentarer:

Fossestua sa...

Det så jo deilig ut, og den pureen hørtes kjempegod ut!
Holder på å slanke meg for første gang i mitt liv, og har nå ikke spist gotteri på over en uke! Er superstolt, og har i tilllegg kommet igang med trening, så dette går rette veien. Spiser som normalt da, men tenker litt mer på hva jeg putter i meg.
Takk for middagstipset :)
Ønsker deg og dine en riktig fin helg
Klem fra Lise

Unknown sa...

Det så godt ut ja;)
Har du lyst og dele oppskriften på pureèn?
Driver og tenker litt på lavkarbo her i huset og;))

Ha en fortsatt fin helg!

Klem Line

Karoline sa...

Bare sånn du vet det, dersom du spiser knekkebrød, fullkornpasta ol. så er ikke dette low carb :) knekkebrd og fullkornpasta inneholder masse karbohydrater. lowcarb betyr hovedsaklig å kutte ut potet, ris, pasta og brød :) du får masse karbohydrater gjennom melk ol. og da er det low carb :) sjekk litt på næringsinnholdet på div. varer :) så er du sikker ;)

Unknown sa...

Hehe, neida jeg er klar over det. Poenget mitt med knekkebrød og fullkornspasta er bare å velge de litt sunnere alternativene. Jeg er som sagt ikke på noen diett, men det er jo helt riktig det du skriver :)

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...