torsdag 27. mars 2014

Sjokoladecupcakes

 
Idag har jeg hatt fri og virkelig fått mye ut av dagen.
 
Etter å ha levert barna i barnehagen kjørte jeg innom Plantasjen og fikset en hel haug med stemorsblomster. Stemor er en av mine absolutte favoritter. Det er de første blomstene jeg planter om våren da de tåler litt frost. De gangene jeg har vært flink og behandlet dem pent har de vokst noe så enormt og vart hele sommeren. Nesten så jeg har blitt lei av dem, men bare nesten... Nå er all lyng og kjedelig granbar kastet og utekasser er full av lilla og hvite stemorsblomster. Herlig!
 
Ikveld hadde vi Kardemommeforestilling i barnehagen. De er så flinke og finner på så mye hyggelig for oss foreldre, og barna spiller med som bare det. Lyder skulle være Politimester Bastian og ønske velkommen og fortelle. Jeg vet at han er superflink når det bare er barna i barnehagen -eller andre barn, men når alle foreldrene kommer, da er det ikke bare bare stakkars og han blir stum som en ørsters...
 
 
Jeg laget cupcakes til forestillingen, og de så ut til å falle i smak så jeg tenkte at jeg skulle dele oppskriften med dere. Selve kakene er ganske standard oppskrift, men denne gangen ble jeg veldig fornøyd med smørkremen! Jeg har prøvd og feilet mye i jakten på den perfekte smørkremen, og det jeg testet ut idag funket veldig bra.


 
Cupcakes (ca. 24 stk)
 
100 g smør
2 dl sukker
2-3 egg (se an størrelsen)
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1,5 dl melk
2-3 ss kakaopulver
 
Pisk smør og sukker godt til luftig krem. Tilsett ett egg av gangen og pisk min. 2 min på høy hastighet mellom hvert egg. Bland i mel, bakepulver, vaniljesukker og kakaopulver vekselvis med melken. Stekes ved 175 grader i 12-15 min.

 
Sjokoladesmørkrem
 
ca. 200 g romtemperert (!!) smør/margarin
ca. 300 g melis
1 ts vaniljesukker
ca. 100 g (en plate) 70% kokesjokolade
3 ss sterk kaffe


 

Pisk smør, melis og vaniljesukker til luftig krem. Jeg syns det er greit å bruke 50/50 smør og margarin for da blir ikke smørkremen så "tung". Smelt sjokolade i vannbad og avkjøl litt. Ha smeltet sjokolade og kaffe i smørkremen. Jeg opplevde at smørkremen ble veldig myk. Jeg puttet den derfor i en boks kjøleskapet i et 15-20 minutter før jeg puttet den i kremmerhuset og pyntet cupcaksene.
 
Jeg pyntet kakene med en "rose". Til det brukte jeg en stor tupp som vist på bildet. Jeg tror ikke denne er av merket Wilton, men den var merket "852". Den ser litt grisete ut, men det er noe teip-patent-greier som jeg har surret med tror jeg... Hvordan du lager en rose kan du finne på YouTube. Bare søk på "decorate cupcakes" og du vil få nok av tips og inspirasjon...

Håper oppskriften faller i smak!


God baking!

 
 


1 kommentar:

Unknown sa...

Åååå, nå fikk jeg skikkelig lyst til og plante blomster jeg og...
Elsker stemorsblomster ♥

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...