onsdag 28. september 2011

Oppskrift på heklet lykt



La det være sagt: Dere spør om oppskrift på eget ansvar! hoho ;)




Jeg er selvlært fra YouTube og tar dermed ikke ansvar for eventuell vranglære dere måtte dra med dere herfra... ;)

Jeg har skjerpet alle mine hekle-sanser for at dette skal være forståelig og mest mulig korrekt hva angår hekle-terminologi, men dere som er drevne i gamet har sikkert bedre løsninger på endel av dette.





Dette er et overkommelig hekleprosjekt for nybegynnere, så dersom denne oppskriften blir for liten eller for stor i forhold til det glasset du har for hånden, får du bare prøve deg frem ved å øke eller redusere antall masker. Det er kjapt å rakne det opp og prøve på nytt.

Jeg har brukt heklenål 4.0 med Tuva bomullsgarn fra Europris.
Glasset er tomgods etter soltørkede tomater eller et glass med pesto fra Eldorado.

Les nøye. Det er små, men ikke ubetydelige endringer fra omgang til omgang.


Ok, here we go...

Forkortelser:
lm = luftmaske, kjm= kjedemaske, st= stav(er)

Usikker på hvordan man hekler slike masker? Sjekk instruksjonsvideoer her.




1. omg:
Hekle 3 lm, avslutt med en kjm i første lm slik at det danner en ring.

2. omg:
3 lm (som fungerer som første stav). Hekle så 13 st ut ifra ringen (så det blir totalt 14 staver).
Avslutt med en kjm i tredje lm på første st (som er de 3 lm).

3. omg:
3 lm, så 2 st mellom hver maske fra forrige omg, totalt 28 st. Avslutt med kjm i tredje lm iførste st.




4. omg:
3 lm, så annenhver gang en og to st mellom hver maske, slik at du i denne omg øker til 42 st.
Avslutt med kjm i tredje lm på første stav.

5. omg:
3 lm så en st mellom annenhver maske fra forrige omg. (Dette gjør at ringen nå blir litt "strammere". Blir det for stramt kan du gjøre som beskrevet i neste omg).




6. omg:
4 lm, så hekler du en stav mellom hver maske fra forrige runde etterfulgt av en lm. St, lm, st, lm, st osv. Avslutt med kjm i tredje lm i første st.

7-11 omg:
Samme som beskrevet i 6. omg.

12. omg:
3 lm, så en stav mellom hver maske fra forrige omg. Avslutt med en kjm i tredje lm i første st.




Feste trådene og tre i sløyfe/hamp på toppen!

Grunnen til at omg 5 og 12 er litt annerledes er at jeg måtte få ringen litt strammere. Du må bare prøve deg frem og gjøre det som passer best i forhold til størrelsen på ditt glass. Siden glassene går innover på toppen er det greit å gjøre den siste ringen litt strammere.




Jeg må bare beklage det særdeles varierende kvaliteten på lyset på bildene. Jeg heklet dette på mandag, og da er det Jakten på kjærligheten og 71 Grader nord som gjelder, så med TV til venstre og stearinlys på bordet og til høyre, varierte lyskvaliteten i forhold til hva som ble vist på skjermen! Hoho!


Lykke til!


45 kommentarer:

grisly sa...

Supert med oppskrift! Men hvorfor hekler du under glasset? På andre oppskrifter står det at det ikke er anbefalt pga varme og stabilitet på glasset...men, men - Lyktene var flotte!

Unknown sa...

De er så fiiiine ♥
Men dette var desverre helt gresk for meg, uansett hvor hardt jeg prøver eller hvor detaljert du beskriver;)) Jeg er en skikkelig kløne på dette skjønner jeg, hihi;)
Tenkte faktisk jeg skulle prøve og lære fra youtube jeg og...

Knallfine er i allefall dine, og si i fra hvis du har lyst til og selge en eller to ;)

Klem Line

metanoia sa...

så utrolig flott :D

Anonym sa...

Tusen tusen takk for oppskrift. Setter stor pris på det :)

Unknown sa...

Heisann :) denne lykten er kjempesøt!
Har heklet en helt lik, nesten, og linket til deg fra bloggen min, og fra facebooksiden min, håper det går fint :)http://www.bekkisheklerier.com/2011/11/norgesglasslykt.html

Ha en strålende søndagskveld!

Hilde sa...

Kjempefine!! :D Denne oppskriften skal jeg prøve! :)

Linda sa...

Kjempe stilig:)

Anonym sa...

Heklet disse nå, ble super fint:) Ang varme, så har jeg fylt bunnen med ris for at lysene skal stå beint nedi der så for meg tror jeg ikke bunnen blir et problem:)

Anonym sa...

Og en kan og bruke bomull sport fra sparkjøp;) Det brukte nemlig jeg:)

Maja sa...

takk for oppskrift. Jeg har linket til din hjemmeside på min facebook konto. Jeg heklet en og la ut bilde og den ble godt likt :) Så da var det ønskelig med oppskrift. :) Håper det er greit.

Anonym sa...

Kjempeflotte, og veldig god veildening. Eg er heilt nybegynnar. Dette var gøy.Årets tilleggsjulegåve!

Exam Notes sa...

It's pretty cool.

Tanja sa...

De er bare så nydelig :) I helgen har jeg heklet 4 lys lykter i forskjellig str (har tilpasset oppskriften din etter det), veldig lett oppskrift du har laget her. Holder nå på med min femte lykkt, de er jo bare nydelige :) Har linkt til disse på min blogg, her kan du se hvordan mine ble hvis du vil http://tanjaspassion.blogg.no/1340024919_heklet_lyslykt.html Takk for at du deler oppskriften:)

Quiltefeen sa...

Hei, så lekker lyslykt. Den skal jeg prøve meg på i sommer.. Takk for oppskrift.. :)
Kjempefin blogg du har, med masse fint. :)
Klem Kristin

Mette sa...

Takk for utførlig instruksjon! En er allerede laget - kjekt lite feriearbeide :-)

Anonym sa...

fantastiske lykter.. vil lære det samme selv, men samme hva jeg prøver på når det gjelder hekling roter jeg det bare til..

Anonym sa...

sitter i sola i Perth aa bruker fridagen min pa dette<3 hjemme laga julegaver er vel ikke bare koselig aa faa av barna?:P

Anonym sa...

Disse var utrolig søte <3 Jeg og mine venninner har nettopp oppdaget gleden av håndarbeid og vi har blitt hekta^^ Nå skal vi møtes 1. Desember og prøve å lage disse <3 tusen takk for oppskriften!

Anonym sa...

Disse lyktene var kjempefine:-) Jeg skal ut å kjøpe garn i morgen, så setter jeg i gang.

wenche sa...

Takk for flott oppskrift ♡

Karianne sa...

Her var det jammen meg mye kjekt å lese om! Så utrolig kreativ og flink du er! Jeg har fått flere gode tips.
Jeg kom borti bloggen din fordi en dame i et annet forum fortalte at hun heklet "nett" til lyslykter, og jeg ba om oppskrift.
De var veldig fine, og jeg ser nok for meg at dette kan bli fine julegaver om et år... Takk skal du ha!

Anonym sa...

Det som jg gjorde for å unngå varmen under var å legge opp 25 lm og ta iring. Heklet så 42 staver einst den og fortsatte derretter med staver og lm rundt til ønsket lengde:-) god påske:-)

Anonym sa...

Hei! Super oppskrift men, Hva slags garn bruker du over her og størrelse på pinne? når jeg prøver så ser det ut som en runding med bølger :) blir ikke smalere :) Takk

Anonym sa...

Denne oppskriften var veldig enkel og forsåelig, og det gikk fort å lage denne lykten :) Brukte et glass etter pizzasaus, passet helt perfekt :) Tusen takk!

Anonym sa...

Har du oppskrift på pungen du har heklet .

Terese sa...

Takk for fin oppskrift. Brukte den nå for å hekle trekk til blomstervase. Du kan se den på bloggen min.
God Sommer :)

Anonym sa...

Hei!
Jeg lærte å hekle for 9 dager siden og har lenge tenkt at lykter på syltetøyglass skulle bli høstens prosjekt. Etter at jeg har lært hekling og heklet 6 oldemorsruter til felles prosjekt i mitt lokale husflidslag - har jeg nå heklet en lykt etter din oppskrift! Det var kjempeinformativ og opplysende (bokstavelig talt ;-) ) oppskrift. Tusen takk for at du delte og inspirerte!!
mvh Merete

xoxo Heidi sa...

Hei. Jeg liker det veldig mye og har sett en link på min blog. ;D

Anonym sa...

Heisann :D

Har nå heklet to av disse, dine er jo veldig fine (i forhold til mine) :)
får altså ikke til oppskriften :/ (så har laget min egen vri) ..
Det jeg lurer på er hva jeg gjør feil?

Når jeg kommer til omg 6, og fortsetter med dette flere runder blir det større og større i omkretsen :/ merkelig...
Kan ikke skjønne hva jeg gjør feil, gjør jo akkuratt det som står..
Plis hjelp :)

Takk :)

Kristin sa...

Hei!
Dette var en kjempe fin oppskrift! Jeg fikk det til og jeg som ikke har fått til å helke fra en oppskrift!
Det ble kjempe fint! Tusen takk ! :-)

Şeyma4 sa...

düzce
sakarya
tunceli
van
bayburt
SSVKX2

ZeytinDalıSavaşçısı14 sa...

https://titandijital.com.tr/
afyon parça eşya taşıma
düzce parça eşya taşıma
erzincan parça eşya taşıma
elazığ parça eşya taşıma
G0İF8

QuantumSahilci77 sa...

düzce evden eve nakliyat
denizli evden eve nakliyat
kırşehir evden eve nakliyat
çorum evden eve nakliyat
afyon evden eve nakliyat
Aİ3NJ

StarlightDancer55 sa...

urfa evden eve nakliyat
malatya evden eve nakliyat
burdur evden eve nakliyat
kırıkkale evden eve nakliyat
kars evden eve nakliyat
CFYJGN

2AF6FRex397DD sa...

8FA75
Tunceli Evden Eve Nakliyat
Hatay Evden Eve Nakliyat
Karaman Parça Eşya Taşıma
Muş Lojistik
Elazığ Lojistik

06EC5Nikolas0CEA1 sa...

EABBE
Eskişehir Lojistik
Ardahan Evden Eve Nakliyat
Hatay Şehirler Arası Nakliyat
Karaman Parça Eşya Taşıma
Erzurum Lojistik
Iğdır Şehirler Arası Nakliyat
Uşak Evden Eve Nakliyat
Osmaniye Şehir İçi Nakliyat
Maraş Evden Eve Nakliyat

9DEE6Kevin0C459 sa...

CDD6A
Ardahan Parça Eşya Taşıma
Bayburt Şehirler Arası Nakliyat
Artvin Lojistik
Tokat Şehir İçi Nakliyat
İstanbul Parça Eşya Taşıma
Kucoin Güvenilir mi
Bursa Parça Eşya Taşıma
Siirt Parça Eşya Taşıma
Malatya Şehirler Arası Nakliyat

B29CBNoel7CFC2 sa...

DFD77
https://steroidsbuy.net/steroids/
Yalova Evden Eve Nakliyat
Silivri Çatı Ustası
Afyon Evden Eve Nakliyat
Kocaeli Evden Eve Nakliyat
Çerkezköy Fayans Ustası
order turinabol
Tekirdağ Parke Ustası
Tekirdağ Evden Eve Nakliyat

0ECF6Melissa603D5 sa...

3BDB7
Bilecik Şehirler Arası Nakliyat
Çerkezköy Çekici
Çerkezköy Motor Ustası
Elazığ Lojistik
Çankaya Parke Ustası
Çerkezköy Halı Yıkama
Nevşehir Evden Eve Nakliyat
Yalova Evden Eve Nakliyat
Giresun Parça Eşya Taşıma

26F4FCarl6CBF9 sa...

96FBA
Referans Kimliği Nedir
Mersin Evden Eve Nakliyat
Samsun Evden Eve Nakliyat
Lbank Güvenilir mi
Denizli Evden Eve Nakliyat
Ünye Çelik Kapı
Muğla Evden Eve Nakliyat
Karapürçek Parke Ustası
Referans Kimliği Nedir

77098MelvinBB6D0 sa...

4DBA9
Resimli Magnet

F02B0Itzel325A1 sa...

1FCF1
sinop en iyi görüntülü sohbet uygulaması
mobil sohbet
ığdır bedava görüntülü sohbet
canli sohbet bedava
samsun bedava sohbet
niğde en iyi görüntülü sohbet uygulamaları
aydın rastgele görüntülü sohbet uygulaması
muğla ücretsiz sohbet odaları
bursa telefonda rastgele sohbet

223F4Charles67B21 sa...

967BD
Loop Network Coin Hangi Borsada
Yeni Çıkan Coin Nasıl Alınır
Binance Komisyon Ne Kadar
Clubhouse Takipçi Satın Al
Pinterest Takipçi Hilesi
Binance Nasıl Oynanır
Snapchat Takipçi Satın Al
Coin Üretme
Kripto Para Kazma Siteleri

DCD09Sierra2547B sa...

40C31
Kripto Para Kazanma Siteleri
Chat Gpt Coin Hangi Borsada
Sweat Coin Hangi Borsada
Aion Coin Hangi Borsada
Soundcloud Takipçi Satın Al
Sonm Coin Hangi Borsada
Azero Coin Hangi Borsada
Sohbet
Instagram Beğeni Hilesi

-takipci sa...

5E386
probit
referans kimliği nedir
bingx
btcturk
bitexen
aax
coin nasıl alınır
kucoin
en iyi kripto para uygulaması

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...