lørdag 13. mars 2010

Hurra for Lyder!

På onsdag fyllte min lille gullklump ett år! Desverre har det tatt litt tid å oppdatere bloggen etter det. Mye som skjer om dagen og altfor mange tanker i hodet, så det går litt varmt innimellom.


Den store dagen ble feiret med krutt og salutt som seg hør og bør, og Lyder var fornøyd med å bli servert mammas ertesuppe, bamsekake og is. Kaken ble akkurat slik som jeg hadde håpet, og det var nesten ille å skjære stykker av den.


Bamseformen er fra Wilton. Du kan få inspirasjon til bakverk på http://www.wilton.com/

Jeg brukte oppskriften på en god, saftig sjokoladekake:
5 egg
225 g sukker
125 g smør
150 g kokesjokolade
1 dl appelsinjuice
125 g hvetemel
1 ts bakepulver
Pisk egg og sukker til eggedosis.
Smelt smør og sjokolade.
Sikt mel og bakepulver i eggedosisen.
Rør inn smør/sjokolade og til slutt appelsinjuice.
Smør formen med formfett. Sikt et tynt lag med mel jevnt over formen og hell ut det overflødige. Dette gjør at kaken lett løsner fra formen.
Hell i røren og stek kaken ved ca. 180 grader i 40-45 min. Vent med å ta kaken ut av formen til den er litt avkjølt. Da vil den komme av seg selv!

Smørkrem:

500g melis
150g smør
2 ts vaniljesukker
bakekakao
1 egg
3 ss sterk kaffe
Sikt melis og vaniljesukker inn i romtemperert smør og pisk til luftig og fin krem. Rør inn egg og kaffe. Spe forsiktig med litt kakao. Du ønsker å få en lys krem som du skal bruke til innside av pote og i ansiktet. Ta en dæsj oppi kremmerhuset og lag de lyse partiene på bamsen. Deretter tar du i så mye kakao som du trenger for å få den ønskede brunnyansen.
Øynene består av melis og Non Stop, og snute og munn er melis tilsatt sort konditorfarge.
Jeg laget mønsteret med kremmerhus, det også fra Wilton. For å få rosettene brukte jeg munnstykke nr. 16.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Silje!

Grattis med Lyder, tenk 1 år allerede. Han er så skjønn, nydelig guttunge altså!! Jeg er sikker på at han fikk en fantastisk bursdagsfeiring. "Bamsesjokoladekaken" så deilig ut. Appelsinjuice i kaken hørtes spennende ut. Den oppskriften må prøves ut.

Ha en fortsatt fin helg! Hils;)

Klem Anja

Janne sa...

Hei Silje-mor:)

Til helgen skal vi feire Tobias sin 1 års dag med hele familien, og i den anledning tenkte jeg at jeg skulle kopiere kaken din :))))

Jeg er IKKE flink til å bake, så tror du en bakenerd som meg klarer den????

Klemmer

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...