lørdag 20. mars 2010

Lørdags-lasagne

Kvelden har vært stille og rolig -akkurat en slik lørdagskveld jeg trengte nå. Vi har kost oss med hjemmelaget lasagne. Tenkte jeg kunne dele den med dere, for den er nyyyydelig!

Oppskriften er fra http://www.ica.no/. Første gang jeg skulle lage hjemmelaget lasagne googlet jeg det og fant denne, og når sant skal sies så har jeg aldri prøvd noen annen oppskrift. -Men hvorfor skal man det når man er superfornøyd med den man har? Never change a winning team...
Denne passer fint til 4 personer og en gjennomsnittlig stor ildfast form:

9 pastaplater -gjerne fullkorn
2 dl ost -gjerne blanding av vanlig og parmesan

Kjøttsaus
ca. 400 gram karbonadedeig
3 ss olje
1 hakket løk
2 fed haklket hvitløk
1 boks hermetiske tomater
2 ss tomatpurè
1 dl vann
salt & pepper
basilikum, oregano og evt estragon
(du trenger ikke bruke alle krydderne, men jeg syntes det blir best. Jeg har i mest basilikum. En grei fordeling er 3/6 basilikum, 2/6 oregano og 1/6 estragon)

Ostesaus
1 ss smør
2 ss hvetemel
4 dl melk
3 ss parmesan og litt vanlig gulost
muskat -hel muskatnøt som du rasper selv smaker mest og best!)
salt og hvitt pepper


Brun kjøkkdeigen. Varm litt olje i en kjele og ha i hakket løk, finhakket hvitløk. La dette putre i et par minutter og ha deretter i resten av ingrediensene, inkludert kjøttet. La småputre i ca. 10 min.
Smelt smør i en kjele og rør inn melet. Spe med melk. Ha i salt, pepper og muskat. Når den tykner ha i osten og rør om til den smelter.
Legg lagvis lasagneplater, kjøttsaus og ostesaus. Start med en liten dæsj kjøttsaus bare sånn at platene ikke skal feste seg i bunn. Fortsett så med plater, kjøttsaus, ostesaus, plater osv... Avslutt med ostesaus og fordel ost på toppen. Dryss over litt basilikum.
Stekes på 200 grader i ca. 40 min.. La den hvile i 10 min før servering.
Server med salat og grove rundstykker.




Velbekomme og en fortsatt god helg til dere alle!

1 kommentar:

Silje Bjerkvig sa...

Du er jammen meg et godt koneemne!!
hmmm, ser godt ut! min hemmelige ingrediens i tomatsausen er en liten dæsj med rødvin..setter en ekstra spiss på smaken:-)
Klem fra Silje

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...