søndag 28. august 2011

Søndagstur


Vi har hatt en hektisk søndag med både skogstur og bytur.

Dagen startet i skogen der vi fant både kantareller, blåbær og tyttebær. Siden kantarellene var litt slitne fikk de stå i fred denne gangen. -Men pass dere; neste år kommer vi litt tidligere og da ryker dere til!






 Jeg skal ikke skryte på meg de helt store mengdene med bær, men jeg fikk nok til et par passe store frysebegre -nok bær til 30-40 beger med fruktmos til Mikkel, så det hjelper litt! (Dere som følger bloggen regelmessig vet jo hvor besatt jeg er av dette lille, nusselige bæret...) Blåbærne var virkelig på hell, men hvis jeg får kommet meg ut i løpet av uken rekker jeg kanskje å plukke litt til før de blir for skrøplige. Det er litt kjedelig å plukke ett bær her og ett bær der. Jeg har egentlig ikke tålmodighet til slikt, men jeg ha litt i fryseren, så jeg får bare bite tennene sammen! -Og nå har jeg litt tyttebær til høstens middager også!


I ettermiddag var pappa var innom med et lass med gule plommer fra hagen til mimmi. Ifjor laget jeg syltetøy av dem, som du kan lese i dette innlegget. I år tror jeg at de skal få bli som de er, så får vi se om vi klarer å spise dem opp før de blir altfor bløte...


Håper du har hatt en fin helg!




 

3 kommentarer:

Hildegirl sa...

Åh plommer! Heldig! Av og til er det litt kjedelig å bo så langt nord at ingen frukttrær klarer vinteren. Mæn bær og sopp har vi da vi også. God høst! :)

annikken - osloliv sa...

Så deilig med skogens gull!! Imponert over innsatsen din. Vi har hamstret pg plukket kantarell til den stor gullmedalje iår - det skal brukes i soppsausen til bryllupet. Snart i mål:)

Bloggen din er så var og fin - jeg får alltid godfølelse etter å ha vært her inne! Og takk for gode og enkle oppskrifter.

Dronninghuset sa...

koselige bilder.
deilig med skogsbær til vinteren.
det har jeg også fått på plass, på glass og i fryser.
ønsker deg en fin uke!
klem TOVE

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...