lørdag 8. desember 2012

Familiebudsjett 2013

 
 
Igår innkalte Finansministeren (les Silje) styret (les mannen) til møte for å drøfte familiebudsjettet for 2013.
 
Jeg har hvert år satt opp en cirka-oversikt over inntekter og utgifter for å ha en noenlunde kontroll på hva familien bruker penger på. I år valgte jeg å gå enda grundigere og spesifikt til verks, og det føles utrolig godt å gå inn i det nye året med full kontroll på finansene!
 
Flere har spurt om hvordan jeg har gjort det,
så jeg tenkte at jeg skulle dele noen erfaringer og tanker rundt dette med dere...
 
 
 
 
Iløpet av 2012 har jeg (utrolig nok) blitt mye flinkere og mer kritisk angående småinnkjøp av ting som jeg egentlig ikke trenger... Dette har tidligere ført til unødvendig pengebruk der jeg erfaringsmessig ikke har sittet igjen med annet enn minus på konto. Jeg har hatt to regler for innkjøpene jeg har gjort i året som har vært:
 
Regel 1.
Dersom jeg har handlet klær til meg selv, skal det dobbelte antall plagg kastes/gis til Fretex. 
 
Regel 2.
Dersom jeg har funnet noe interiør som jeg liker, skal det allerede i butikken være avklart hvor i huset dette skal stå. Ikke bare tenke at "denne var fin, jeg finner sikkert et sted til den".
Min erfaring er at da blir den fort til overs.
 
I tillegg til disse to reglene  har jeg forsøkt å tenke nøye gjennom om dette faktisk er noe jeg trenger før jeg gjennomfører kjøpet.
 
 
 
 
Når det gjelder selve budsjettoppsettet, var det viktig for meg å få med absolutt alt av utgifter og inntekter for å få et så reellt bilde som mulig. Til og med små og for oss ubetydelige utgifter som passeringer i bomstasjoner er tatt høyde for. Jeg har gått inn på "min side" hos vår strømleverandør for å se på årets strømforbruk og lagt opp et forventet strømforbrukt for 2013. I tillegg har jeg gått gjennom forsikringer og sjekket evt. mangler og om vi hadde noen som var "overflødige".
 
Vi har en ordning der en felles utgiftskonto trekker alle faste utgifter, så vi ikke trenger å bekymre oss om at dette skal fra lønningskontoen. Forskjellen fra 2012 til 2013 vil være at utgiftskontoen skal dekke så og si alle utgifter, og vi skal overføre et betydelig høyere beløp hver og derav sitte igjen med en sum som kan disponeres fritt av oss selv.
 

 
Jeg startet med å sette opp en oversikt over alle lån.
Deretter førte jeg opp all egenkapital som sparinger og "overskudd på utgiftskonto" -altså bufferen.
Jeg har notert hva slags bruttoinntekt vi har i året, samt hver vår netto månedsinntekt. Jeg har regnet med et budsjett der vi overfører rett i overkant av 80% av våre månedsinntekter til utgiftskontoen. Da vet vi at alle faste utgifter er ivaretatt og at det beløpet vi sitter igjen med kan brukes som vi selv ønsker.
 
Faste utgifter delte jeg opp i to grupper: De som kommer årlig eller kvartalsvis og de som er faste hver måned. Årlige og kvartalsvise utgifter som f.eks årsavgifter på bilene, NrK-lisens, kommunale avgifter, lånekassen o.l. summerte jeg opp og regnet ut hva alle disse utgiftene totalt utgjør hver måned.
 
Deretter satte jeg opp alle faste månedlige utgifter, inkludert snittet av de årlige utgiftene. I tillegg til selvsagte utgifter som nedbetaling av lån, bredbånd og TV, forsikringer, barnehage o.l tok jeg høyde for cirkabeløp på utgifter som bensin, strøm og ikke minst mat.
 
Jeg laget også en oversikt over alle trekk til sparing, og regnet dette som "utgift". Summen av alt dette trakk jeg fra beløpet overføres fra oss hver måned. Vi måtte gjøre noen småjusteringer før vi var komfortable med "overskuddet" vi fikk hver måned, men nå ser det bra ut!
 
Vi satte ikke av en post til uforutsette utgifter, som kanskje noen ville ha gjort.
Vi vurderte at vår "buffer" og overskuddet hver måned vil være nok til å dekke slikt.
 
Hvis noen lurer på hvor det blir av utgifts-posten til barna, som jo er en vesentlig utgift på et familiebudsjett, så har dette gått inn under "sparing". Barnetrygd + et fast beløp hver måned overføres til en egen konto, og den dekker alt de trenger av klær og utstyr. Den vil forhåpentligvis gå med greit overskudd, og jeg tar bare penger herfra ved innkjøp til dem.
 
 
 
 
En stor forandring for min del i 2013 er matbudsjettet. Jeg anser meg selv som ganske prisbevisst og økonomisk, men dette er en utgiftspost der man alltid har forbedringspotensiale. Vår familie har ligget på et sted mellom 7-8000 hver måned i utgifter til matvarer og handel i dagligvarebutikker. Vi hadde lenge to bleiebarn, og jeg anså beløpet som greit nok. Vi lager alltid middag, noe jeg mener er veldig viktig. Med to voksne i skiftarbeid, er vi flinke til å ta med restemat på jobb, så det kastes lite mat. Jeg føler at jeg er godt til å planlegge og bestemmer middager etter hvilke råvarer jeg allerede har, men jeg kunne helt sikkert bli bedre. Målet er å ha to handlerunder i uka, men det er ikke alltid lett når vi begge jobber skift og hver dag er forskjellig med tanke på hvem som sitter rundt bordet...
 
Tidligere har jeg stått for innkjøp og derav betaling av all mat. Dette har ført til store utfordringer når det gjelder disponering av pengene... Det er fort gjort å "feilberegne", noe som har ført til at kredittkortet har måttet bli trukket de siste dagene før lønning og jeg alltid har startet hver måned med minus. Kjipern!
 
Jeg fikk et bra matbudsjett-tips av Snuppa, noe jeg har planer om å prøve ut:
Ta ut et fast kontantbeløp hver måned som skal dekke alt av mat! I og med at vi har hevet beløpet til utgiftskontoen og tatt høyde for en mat-post i budsjettet, tas pengene ut herfra og ikke fra min lønningskonto -noe som er en lettelse for meg! Alle penger som brukes på mat skal tas fra matpengene, og disse pengene skal kun brukes til mat og dagligvarer. På den måten vil man få veldig god oversikt over hva vi faktisk bruker på mat. Man kan justere beløpet i måneder med mange bursdager eller høytider. 
 
 
 
 
Jeg beklager tidenes lengste og kanskje mest tungleste blogginnlegg fra meg,
men kanskje er det noen som fikk med seg noen nyttige tips til det nye året..?
 
Kanskje du har noen lure tips til familiebudsjettet?
 
Dagens bilder er fra skituren som jeg og naboen tok etter "finansmøtet" igår.
Det er skiføret i området der jeg bor nå, og det gjør virkelig noe med julestemningen!
Herlig!
 
 
God lørdagskveld!
 
 
 
 

12 kommentarer:

mywoolyadventure sa...

Takk for fine tips:) Vi skal absolutt innføre noen slike relger her hjemme og få litt mer oversikt over hva pengene våre går til.

Bettum Villa sa...

Smart å ta litt styringa i det økonomiske. her har det fallt litt fra hverandre (når det gjelder kontroll på hva som går til hva) det siste året, men meg og mannen skal sjekke over ALT til nyåret. Når det gjelder innkjøpsregler så følger jeg de samme som deg, og det har hjulpet endel.
Men buffer skulle vi gjerne ha hatt, men tror nok det kommer til å ta noen år.
Klem Madelen

Janne sa...

Jeg tar av meg hatten for deg og din økonomi planlegging !!!!!!!!

Flere gode tips her!!!

Anonym sa...

Så flink du er! Lykke til med resultatet i 2013. Og fin advetstid til deg. Hilsen Berit

Mette sa...

Mange gode, nyttige, tankevekkende tips!

Fruen sa...

Så bra innlegg, og ikke minst ærlig:) her er der også rimelig skrapa før lønn. spes denne mnd, siden vi har handlet 95% av julegavene allerede:)
noe jeg har likt i alle år er å betale alle regninger på lønningsdag, da vet du hva du har igjen til resten av mnd:) her i huset ser vi også på sparing som en "utgift".
Godt der er andre som også har bremset interiørshoppinge, skapene er jo gjerne fulle.
Takk for matråd, vi har nok et godt stykke og gå der ja:)
lykke til med 2013-budsjettet:)
god helg videre!
Klem, Fruen i Nord:)

Sidsel Veierland sa...

Er nok ikke så flinke i totalbudskjettet, vi nei.
Men på mat, er jeg flink. Ca 8000 på 2 voksne, 6 barn på 15, 14, 13, 10, 7 og 4.
Tar ukeshandel på rema, men må supplere med frukt og grønt.
Hovedgevinsten ligger nok i hjemmebakt brød, noe som metter mer enn kjøpt og gir et lavere påleggsforbruk.
Respekt for så bra totalbusjett!!!!

Unknown sa...

For en fantastisk orden!!
Flinke dere er;))
Dette er vårt mål for neste år og, rett og slett få mer oversikt over hvor pengene flyyyr...

Mange gode tips og ta med seg, takk!!

Ellen sa...

Takk for mange fine tips! Mannen og jeg har alltid hatt god kontroll på pengene våre, men det er klart at når en er blitt en familie på 4, så er det mye penger som går ut som en ikke er helt klar over hvor forsvinner. Det å for eksempel lage en egen konto til barnas innkjøp syntes jeg var ganske lurt. Det er nemlig stort sett jeg som handler inn det, og det er nok myyye mer enn mannen tror... ;-)
Ellers har vi også en felleskonto med kort, hvor vi betaler regninger fra og handler mat. Takk for godt tips, så får vi se om vi klarer å få like god oversikt som det dere har!
Ha en fin 2.søndag i advent! Klem fra Ellen (@fruvinorum)

Siv Anita sa...

Det gjør vel ikke noe om innlegget er langt, bare det er interessant. Det var dette! Synes jeg!

Familiebudsjett er et av mine prosjekter også. Nå har vi hatt det i flere år, men vi glir alltid ut på mat... skjønner ikke hvorfor - eller jeg gjør det. Har man penger, så bruker man dem.

Du sier at matbudsjettet deres er 7-8000,- Dere er 2 voksne og 2 små barn. Er bleier med i det budsjettet? Vi er 2 voksne og 3 tenåringer, umulig å vite hvor mange som møter opp til middag her også. Jeg prøver å handle max to ganger i uka, men det glir ut... og beløpet (10.000,-) glir ut... sukk, jeg må bli flinkere å være streng på det!

Vi skal også inn på å sette av snittet av årlige utgifter til strøm, bil, forsikring, studielån m.m. i stedet for å få "toppmåneder".

Sparingen hos oss er en stor post, både til ungdommen, buffer, vedlikehold av hus, vedlikehold av hytte, ferie og konfirmasjoner. Hver sparing har egen konto, noe jeg synes er veldig greit, da vet vi hvor mye vi har satt av til det prosjektet og ergo hvor mye vi kan bruke.

Vi har også praktisert at ungdommen, mellom de er 16 og 18 år får 500,- av oss (og 500,- av den andre av foreldrene - vi har ikke felles barn), dette for at de skal lære å disponere penger. Disse pengene må de bruke til alt de skal ha av klær, frisør, fritidsaktiviteter og ikke minst; svindyr Renati hårvoks!!! ;) Blir det tomt for penger er det ikke vårt problem. De lærer fort... I samme aldersperiode sparer vi 1/5 barnetrygd inn på BSU konto til dem.

Langt svar... og jeg kunne skrevet masse mer, men sånn er deler av hvordan vi gjør det! :)

Lykke til med 2013 budsjettet!

Anonym sa...

God oversikt, det er jeg også fan av :) Jeg har laget egne kontoer for noen av de faste utgifter som vi setter av til hver mnd; en for strøm (regning kommer annenhver mnd), en for studielånet (regning hvert kvartal), en for klær og sko, drift av bil, gaver (gjennomsnitt for hver mnd er regnet ut, trekker lik sum hver mnd). Har egen regningskonto for andre diverse regninger. Og ikke minst; hipp hurra for Excel!Sikkert nerdete, men det gir en god følelse å ha full oversikt!
Lykke til med nytt budsjettår!

Anonym sa...

Hallo,

Vi er her igjen for å kjøpe nyre for våre pasienter og de har blitt enige om å betale god sum penger til alle som ønsker å donere en nyre for å redde dem og så. Hvis du er interessert i å være en donor eller du vil redde et liv, Du skal skrive oss på e-posten nedenfor.

Dette er en mulighet for at du skal være rik ok, vi forsikrer og garanterer deg 100% sikker transaksjon med oss, alt vil bli gjort i henhold til lovgivende nyredonorer.
Så kast bort ikke mer tid, vennligst skriv oss på irruaspecialisthospital20@gmail.com

Irrua-spesialistundervisningssykehus.

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...