fredag 19. mars 2010

Hurra for Lyder -igjen...

Idag har vi vært hos Heidi, Johanna og Hedvig og hatt en ekstra bursdagsfeiring for Lyder. Alltid koselig å være sammen med dem, og jeg får en vekker på hvordan den blir å ha en 3-åring i hus... Herlig ærlig og full av maur!

Hedvig ble ett år i november og var ikke sen med å få på seg kronen da hun hørte at det var bursdagsfeiring på gang!

Jeg bakte en gulrotkake til dagens selskap. Jeg brukte en oppskrift jeg fant på http://www.klikk.no/mat som utgangspunkt og gjorde noen justeringer:
5 egg
3 dl sukker
4 dl siktet mel
2 ts bakepulver
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
5 ss smeltet smør
5 dl revet gulrot
2 dl grovhakkede valnøtter
skall fra ca. en halv appelsin

Glasur
250 g Filadelphia
1 ts vaniljesukker
3 ss smeltet smør
300 g melis

Pisk egg og sukker til luftig eggedosis.
Rør inn mel, kanel, bakepulver og vaniljesukker.
Vend inn smør, gulrot, nøtter og appelsinskall.
Hell i smurt form og stek ved 180 grader i ca 45 min.
Lag glasur ved å piske lett sammen alle ingrediensene.


Jeg kjøpte en kjempefin hjerteform på Nille. Den var både billig og bra! Jeg brukte de samme "teknikkene" som på bamsekaken: Sprayet formen med formfett og siktet på et tynt lag med mel slik at kaken skulle løsne lettere fra formen. Glasuren ble påført med min gode hjelper fra Wilton; kremmerhus med munnstykke 16. Jeg syntes det ble flott og rosettene glinset som porselen. Det grønne 1-tallet er glasur tilsatt grønn konditorfarge.

Det er vel ikke det flotteste 1-tallet jeg har sett, men ellers syntes jeg kaken ble veldig fin!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...