tirsdag 22. januar 2013

Hverdagsluksus...


...på en helt vanlig tirsdag!

Hvor fornøyd jeg er med skiftarbeid endrer seg litt i løpet av året. Akkurat nå er jeg inne i en god periode og nyter alle fordelene. Etter en hektisk jobbehelg følger gjerne en rolig uke. Som denne...
-Og da er det rom for å unne seg litt hverdagsluksus!

Jeg inviterte med meg 3 gode venninner til en treningsøkt i bassenget,
etterfulgt av lunsj hos meg.





 Jeg har lenge hatt lyst til å lage fransk løksuppe, og dette var jo en bra anledning.
En deilig, varm suppe etter en time i bassenget og ørten minusgrader ute...
Perfekt!

I suppen hadde jeg (sånn cirka):

8 store løk
2 fed hvitløk
15 dl oksebuljong (dvs jeg burikte fond)
2 dl Mozell *
1 ts timian
3 lauberblad
salt & pepper

brød stanset ut av peppekakehjerte-form
Jarlsbergost




Surr løk i smør** på svak varme i ca. halvannen time. tilsett finhakket hvitløk mot slutten.
Ha i resten, kok opp og la trekke i en halvtimes tid. That's it!

*Jeg gikk på en brøler med å bruke Mozell. Som mine gjester påpekte; bruk heller eplejuice/most! Løk er jo søtt i seg selv, og sukkeret i brusen gjorde ikke susen... Har du vin er selvfølgelig det det beste, men jeg gadd ikke åpne en flaske for 2 dl. Jeg vurderte å hive oppi litt eplecider-eddik, men torde ikke. Noen som har prøvd det, kanskje..? -Men suppen ble god den, altså!

**Bruk smør! Jeg sier som Brimi: Å bruke margarin i staden for smør er som å fuske i kabal!



 
Suppen laget jeg igår, så det var bare å varme opp da vi kom tilbake fra svømmehallen.
Så var det bare å fordele i tallerkener, legge på ristet hjertetoast med Jarlsbergost og gratinere i ovnen.
Et voila!


Håper du har hatt en fin tirsdag!





5 kommentarer:

Anemones skafferi sa...

Det så snadder ut... Løksuppe er jo så godt. Og så så nydelig du hadde dekket :)
Klem,Anette

Nina sa...

Heldige venninner :-) Nina

Unknown sa...

Hei :)
Det hørtes deilig ut!
Og så koselig med slike dager, heldige venninner du har :)
Fortsatt god uke :)

Unknown sa...

Så koselig:)
Og så herlig det så ut med den suppen ♥
Tipper dere koooosa dere!

selma sa...

mardin
erzincan
kars
antep
çorum
K1MH88

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...