onsdag 7. april 2010

Lyders fruktmos



Siden Lyder nå har passert året er barnematlagingen i huset på hell. Jeg er stolt av at jeg har laget all mat til ham denne tiden, og jeg tror at det har gjort ham godt! Jeg er overrasket over hvor lite jobb det har vært! Når ting blir rutine har det en tendens til å gå av seg selv...

Fruktmosen har han fått som dessert til lunsj og middag hver dag. Han er så glad i den at han blir vill i blikket og gaper som en fugleunge når han ser den! -Så jeg tror ikke jeg skal slutte å lage denne selv om han begynner å spise alle måltid med oss etterhvert.

Jeg har vanligvis fryst fruktmosen ned i 2/3 fulle Avent begre (ca. 120 ml). Han har fått halve begeret til lunsj og resten til middag.

Fruktmosens ingredienser er:
6/10 eple
3/10 banan
1/10 blåbær

Jeg har brukt ca. 6 epler, 2 bananer og en liten kopp med frosne blåbær pr gang. Dette gir  6-7 begre.




Ha litt vann i en kjele slik at det dekker bunn. Hensikten er kun at eplene ikke skal brenne seg. Det er rikelig med vann i eplene til å gi fruktmosen en passe konsistens. Kutt eplene i terninger og ha i kjelen. Kok med lokk på svak varme i en halvtimes tid. Ha så i blåbær. Bananen kuttes opp og has i noen minutter etter blåbærne. La trekke i ca 5 minutter etter at alle ingrediensene er i kjelen.

Mos med stavmikser eller potetmoser. Finmos til de aller minste, og lag litt grovere konsistens med fruktbiter etterhvert slik at de får noe å tygge på.

Fordel i beger/ glass, avkjøl og frys!

Noen stusser kanskje over hvordan jeg har hatt blåbær tilgjengelig til enhver tid. Nei, jeg har ikke handlet blåbær på Meny til 1000 kr kg... Morfaren til Lyder plukket masse i blåbærsesongen ifjor, så jeg har har hatt fryseren full gjennom vinterhalvåret! Jeg anbefaler derfor dere alle til å ta dere en tur ut i skogen i august og sikre dere noen kilo av dette fantastiske, sunne lille bæret som bugner av antioksidanter til de små!




Det ser kanskje ut som syltetøy, men det er mye sunnere!

Velbekomme!


1 kommentar:

Eli Betten sa...

Hei!
Så koselig blogg du har :) Og så flink du har vært med å lage mat hele veien! Min ville ikke ha mors hjemmelagde, spyttet rett ut. Mens glass fra butikken var nam nam.. Jaja :) Kanskje neste gang!
Gleder meg til å følge deg videre :)

Ü Ha en fin kveld!

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...