torsdag 10. november 2011

Slutte-med-bleie-triks


 
Vi har hatt to bleiebarn i snart ett år nå,
og far i huset skulle helst sett at storebror viste mer interesse for å gå på do...

Mange venninner har hatt suksess med klistremerke-belønning-systemet, så jeg tenkte at vi kunne prøve oss på det. Jeg har vært bestemt på å ikke mase med dotreningen og heller la Lyder selv bestemme når tiden er inne.  Litt motivasjon og belønning kan ikke skade, så nå forsøker vi med klistremerker vi også!




Jeg har trukket en papplate i hvitt stoff, festet strikk rundt som holder både klistremerkene på baksiden og arket på fremsiden så vi lett kan bytte det når det blir fullt. Øverst har jeg knytt på litt hamp-tråd og planen er å henge den på badet. Lyder syntes det var så stas at han måtte ta den med inn på rommet når han skulle legge seg igår, men den skal nok inn på badet, ja.

Klistremerker meg Byggmester Bob, Thomas Toget og Rorry fås kjøpt på Nille til 10 kr arket, så jeg hamstret hele 15 ark. Nå håper jeg at det går unna på klistremerkene grunnet hyppige doturer! Mannen mener at vi bør bytte ut Pampers med billige og lite komfortable bleier så han ikke har lyst til å gå med bleier, men det føles litt feil.




Vi startet igår, og jeg gikk rett den upedagogiske fella og lot han velge hva slags klistremer han ville klistre på. Det gikk heldigvis smertefritt, for selv om han pekte ut flere godtok han at jeg begrenset det til kun èn.

Jeg ser i ettertid at jeg har laget rutene til klistremerkene litt små, så jeg må nok justere litt. I tillegg har jeg vurdert å ha en gulrot når han har fyllt hele arket, som for eksempel at han kan velge seg ut en liten ting i lekebutikken.


Har du noen bra slutte med bleie-triks?


7 kommentarer:

Christina sa...

Så bra med litt gå-på-do trening;)
Her har de sluttet når de var 19 mnd og 23 mnd. Og minsten er bare 14 mnd,så det blir nok en stund til.Men vi har aldri lagt opp til å slutte, den kom av seg selv egentlig.

Morsomt med klistremerker, håper det går bra med treningen og hvis ikke så finner han vel ut av det om ikke lenge!
Lykke til;)

silje-sin sa...

Hei Siljemor:) Blir spennende å se om det funker! Vi har ikke prøvd slike ting ift dorutiner, selv om Ferdinand viste svært liten interesse for å gå på do. Han var over tre da han sluttet, men da hadde han bestemt seg selv. Augusta sluttet selv da hun var 2,5. Det er vel rett og slett forskjell på barn:) Men jammen er det deilig når de slutter! Gleder meg til oppdatering! klem fra Silje.

eventyrLise sa...

Jeg hadde vel en litt slem og ukorrekt måte for å få storebror til å slutte med bleie. Han kom hjem en fredag fra barnehagen med blodig rompe pga sårhet, og da sa jeg at han ikke fikk ha på bleia fordi rompa måtte få luft. Gikk overraskende bra og vi hadde ikke startet dotrening engang før dette. Dette var litt før han ble 3 år. Lillebror er bare 15 mnd så han skal få beholde bleia litt til. Og jeg tror han skal få en litt snillere metode.

KinesKlode sa...

Vi har også klistremerke-belønning her i huset og det fungerer veldig bra! De følger opp med det samme i barnehagen også. Litt uhell er det stadig, men det er vel en del av "greia" :)

:)

Lykke til!

Klem Kine

Heddas gode grunner sa...

Her har vi heller ikke prøvd noe belønningssystem for å slutte med bleie. De to eldste gikk det veldig greit med, og vesla var tørr i god tid før hun var to år. Så nå er det vel snart på tide å få minstemann ut av startgropa.. -vår egen lille Lyder!!! (Fint navn på kjekke gutter :D )

Anonym sa...

Vi dro god nytte av klistremerker, men det viktigste var vel jobben vi gjorde med å lære poden "å kjenne etter" + do-RUTINER. Hadde mange situasjoner der vi voksne sa, "nå går vi på do før vi skal ut" ble møtt med "vil itte det, må itte tisse!" Når vi likevel prøvde, og det skjedde noe, fikk vi inn en ny og viktig erfaring :)
Komfortable bleier, ikke komfortable bleier.. - vi tok av bleie på ettermiddagen og i helgene, vasket litt ekstra klær, men det for en stolthetsfølelse når alt gikk bra!! Lykke til :)

Anonym sa...

Hei!

Så spennende med do-trening da:) Maia sluttet med bleie da hun var 2,5 år, og det har gått veldig bra. Vi ventet til hun begynte å vise litt interesse selv, og tok i bruk klistremerker som belønning. 1 stk for tiss, og 2 for bæsj. Innimellom har hun også fått premier.. Hun er ikke så komfortabel med å bæsje i bleia enda, men hun har fått det til. Men hun ber som regel om å få på bleie.

Lykke til!

Klem Anja

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...