søndag 26. juni 2011

Resteroser


Jeg hadde så mange vakre, hvite roser i dåpen...


 


...men desverre tok det ikke så lang tid før de begynte å henge med hodet...
Jeg blir så lei meg når dette skjer med tilsynelatende friske, flotte blomster!
Hva gjør jeg galt?

Her for en tid tilbake hørte jeg plutselig at man skulle ha kaldt vann på roser... What?? Lunkent, varmt eller kaldt? Nå må de bestemme seg... Jeg har alltid satt rosene i varmt vann, men hva vet vel jeg. Jeg konfronterte mannen bak disken med denne problemstillingen, og han svarte at det var en kar som hadde konkludert med at man burde bruke kaldt vann fordi det ikke ble så fullt av bakterier som varmt vann...

Vel vel... Jeg ble hvertfall denne dagen fortalt at rosene skal ha så varmt vann vasen din kan tåle, lag et langt snitt, kutt vekk torner og blader som kan komme i kontakt med vannet og sett dem kaldt om natten. Jeg holder meg til denne oppskriften...





Nå fant jeg faktisk en måte å forlenge levetiden til rosene mine...

Da de begynte å henge med hodet, plukket jeg bukettene fra hverandre og snittet dem på nytt. Noen la jeg i vann, og de fleste av dem ble stive i nakken etter noen timer. Jeg tok 3-4 av dem og kuttet stilken nesten rett under hodet og satt i eggeglass. Disse har sprunget helt ut nå og er bare vakre!

Jeg bløtla oasis i to søte skåler fra GG og laget to søte små dekorasjoner,
og også her kviknet virkelig rosene til og er friskere enn noen gang!




Det ser heller ikke ut som de har tenkt å kapitulere helt enda,
så jeg gleder meg over at jeg kan nyte de vakre, hvite rosene enda lenger...
 
 



Vi har nytt helgen og tilbragt dagene på stranden!
Deilig!


Håper du har hatt en fin helg!


6 kommentarer:

silje-sin sa...

Hei Silje!
Nydelige roser:) Jeg blir også litt forvirret av den nye "roseregelen", er vel Mester grønn som har den. Hun jeg prata med sa det var pga holdbarhetsmiddelet de har. Så kanskje det ikke gjelder hvis man ikke har det middelet? Ikke vet jeg. Men jeg synes ihvertfall det er utrolig forskjell på roser, noen henger med hodet med èn gang! Det jeg ihvertfall har lært er at jo tjukkere stilken er, jo bedre er rosa. Og at de gjerne skal ha sprunget ut litt, hvis ikke synes jeg de bare bikker over. Huff, de husmorsproblemene altså;) Her er dåpen vel overstått, herlig! Er så glad alt gikk bra, og at alle var friske. Så nå kan vi sette i gang med de andre prosjektene vi har... Vi sees til torsdag da, gleder meg! Klem!

Anonym sa...

Gjør som du gjør, men i tilleg:
Kutt stilken, ta av alle blad som er i berøring med vann. Kok opp vann i vannkoker og sett stilkene ned i vannet i ett minutt. Da står blomstene fint leeenge. Lykke til:)
Gode Dager

Hanne Mette sa...

Nydelige bilder og takk for rosetips. Opplever også ofte at de henger med hodet. Gjerne før de springer ut. Irriterende...
Ha en fin kveld.
Klem Hanne Mette

Unknown sa...

Skjønne bilder. :-)

Kittys Paradis sa...

Blomster med hard stilk skal ALLTID skråskjæres og settes i varmt vann. Gjerne kokt :)

Kristine

Lene sa...

Hei!

Måtte bare kommentere denne ;-) Jeg er overhodet ingen "blomster-Finn", men roser får jeg til! Er jeg heldig, står de flere uker, og det vil jeg si er vel anvendte penger. Jeg bruker varmt vann, og rosenæring. Men da jeg kjøpte roser sist, fikk jeg råd om å ha klorin oppi - når man feks skal fylle på mer vann eller ikke har rosenæring tilgjengelig. Grunnen til dette er at roser visstnok gir fra seg en slags "gift" som de selv ikke tåler, men dette tar altså klorinen knekken på. Jeg har skjært ned noen roser på nytt her og satt i små skåler med varmt vann og klorin. Nå har jeg hatt rosene i to uker, og de er fortsatt like flotte! :-)

Kjempefin og inspirerende blogg du har! :-)
Hilsen Lene

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...